Hytterenovasjon

Målet med å gi tilbud om hytterenovasjon, er å unngå forurensing, avfall i naturen og bålbrenning.
Viktig melding til hytteabonnenter!
I løpet av november 2021 blir containere som benyttes til å kaste glass- og metallemballasje i hentet inn. Det betyr at glass- og metallemballasje fra nå av skal kastes i hyttecontaineren sammen med det andre hytteavfallet du har. Papp/papir, plast, metall og glassemballasje blir sortert ut og gjenvunnet på IVARs ettersorteringsanlegg på Forus.
Større gjenstander, EE-avfall, hvitevarer, møbler, farlig avfall, bygnings- og rivningsmaterialer og klær må leveres til betjent gjenvinningsstasjon.
Hvem må betale hytterenovasjon?
Alle som har en bygning registrert som hytte/fritidsbolig får krav om å betale hytterenovasjon.
Unntak
Unntaksvis kan det gis fritak fra hytterenovasjonsordningen:
- Det kan gis fritak i de tilfeller hvor hytta/fritidsboligen er i en slik stand at den ikke lenger egner seg for bruk og av den grunn er avstengt.
- Det kan gis fritak dersom hytta skal stå ubrukt i ett år fremover, eller hytta ligger mer enn 2 km i luftlinje fra vei.
- Du kan søke om redusert avgift dersom hytta ligger mer enn 2 km i luftlinje fra vinterstengt vei, eller dersom du må bruke båt til hytta og fjorden er stengt.
Her finner du søknadsskjema (PDF, 180KB) for fritak av hytterenovasjon.
I IVAR Renovasjon Ryfylke har vi følgende løsninger:
Hva | Pris |
Vanlig hytterenovasjon. Abonnenten bringer selv avfallet til nærmeste hyttecontainer. Containeren står ute hele året. | 2470,- |
Redusert hytterenovasjon. Abonnenter med vinterstengt vei. Hytta ligger mer enn to km i luftlinje fra vinterstengt vei eller islagt fjord. | 1715,- |
Hytterenovasjon med egen dunk. Kun for hytter som ligger ved eksisterende tømmerute. Tømming annenhver uke fra april til august + en gang i mars, september og oktober. | 4940,- |
Gebyret er delt opp i en fast og en variabel del
Fast gebyrdel
Den faste gebyrdelen er lik for alle abonnenter, uavhengig av beholderstørrelse og hvor mye avfall vi henter.
Gebyret er på 986,- kroner per år.
Dette gebyret dekker:
- de faste kostnadene
- mottak av avfall på gjenvinningsstasjonene på Nordmarka, Viganeset og Gåsavika
- drift av gjenvinningsstasjoner og returpunkt for hyttecontainere
- informasjonsarbeid med mer.
Variabel gebyrdel
Den variable gebyrdelen for avfallet dekker først og fremst kostnader med innsamling og behandling av avfall.
Faktura for renovasjonsgebyrene i Strand, Hjelmeland og Suldal kommune sendes ut to ganger i året. Første faktura sendes ut i januar og gjelder første halvår. Andre faktura sendes ut i juni og gjelder andre halvår. Ved kjøp og salg av eiendom står kjøper og selger selv ansvarlige for å fordele utgiftene. Eventuelt kan eiendomsmegler hjelpe til med dette.
Foto: Kjetil Birkedal Pedersen.
Her ser du hvor hyttecontainerne er plassert i de forskjellige kommunene: