Til innhold
  • Kundeservice
  • Aktuelt
  • Om IVAR Renovasjon Ryfylke
  • Spørsmål og svar
  • Søk
  • Renovasjon
  • Slam
  • Åpningstider
  • Renovasjon
    • Husholdningsavfall
      • Tømmekalender
        • Slik sorterer du hjemme
        • Kompostering
          • Ryddebilen
          • Priser husholdningsavfall
          • Søknadsskjema
          • Hva gjør jeg når jeg skal flytte?
          • Trenger du flere matavfallsposer?
          • Tømmeapp
          • Renovasjonsforskrift ute til høring
          • Ofte stilte spørsmål om fakturering
      • Kundeservice
      • Aktuelt
      • Om IVAR Renovasjon Ryfylke
        • Spørsmål og svar
        • Søk
        • Forside
        • Renovasjon
        • Husholdningsavfall
        • Ofte stilte spørsmål om fakturering

        Ofte stilte spørsmål om faktura

        Bilde av 4 avfallsdunker
        Bilde av 4 avfallsdunker

        To ganger i året kommer en faktura fra IVAR Renovasjon Ryfylke til deg som har renovasjonsløsning i Strand, Hjelmeland og Suldal. På denne siden finner du svar på de vanligste spørsmålene om fakturaen du har fått.

        • Hvem bestemmer gebyret?

          Renovasjons- og slamgebyret beregnes etter «selvkostprinsippet». Dvs. at alle inntektene skal dekke alle kostnadene og vi skal verken gå med overskudd eller underskudd.

          Dersom en tar inn for høyt gebyr går overskuddet til et såkalt selvkostfond og på samme måte dersom en tar inn for lite gebyr går underskuddet til samme selvkostfond. Overskudd/underskudd skal tilbakebetales/innkreves av innbyggerne i løpet av en 5 års periode.

          Gebyrene blir først vedtatt i styret for IVAR IKS og deretter i den enkelte eierkommunes kommunestyre.

        • Jeg har mottatt inkassovarsel fra IVAR Renovasjon Ryfylke

          Dersom faktura etter forfall ikke er betalt, sender Ivar Renovasjon Ryfylke ut inkassovarsel. Det blir kun sendt ut ett varsel før kravet blir videresendt til inkasso og derfor heter det inkassovarsel og ikke purring.

          Inkassovarsel går til eier av eiendommen.

          Det er ikke lagt på purregebyr på inkassovarslet, dette blir lagt på neste ordinære faktura.

        • Hva med oss som har septiktank?

          Alle private avløpsanlegg skal ha regelmessig tømming og alle boliger og hytter som er tilknyttet skal betale årlig slamavgift. 
          Med privat avløpsanlegg menes alle tanker for avløpsvann fra toalett som ikke er kommunale. Slamavgiften er en årlig avgift og varier etter hvor ofte tanken har tømming og om flere er koblet til samme tank. Som hovedregel skal septiktanker for boliger tømmes hvert 2. år og tanker for fritidsboliger hvert 4. år. Tette tanker blir registrert med årlig tømming. Slamavgiften dekker tømming på rute. (Dersom en har behov for ekstratømming utenom rute vil det bli fakturert gebyr for ekstratømming i tillegg.)

        • Når kommer fakturaen?

          Gebyrene blir sendt ut to ganger i året, i januar og i juni. Det er 30 dagers forfallsfrist på fakturaen.

        • Jeg har nylig solgt/kjøpt eiendom

          Hva gjør jeg med avfallsdunkene jeg har når jeg skal flytte?
          Dunkene kan du la stå der de står og abonnentet trenger ikke å sies opp. Abonnentet blir automatisk overført fra deg til ny eier ved eiendomsoverdragelse.

          Skal du flytte og selger boligen med megler så blir renovasjonsutgiftene tatt med i oppgjøret.

          Fordeling av faktura for eiendomsgebyrer gjøres opp mellom partene i forbindelse med eierskifte. Vi anbefaler derfor at du tar kontakt med ansvarlig eiendomsmegler for å avklare om eiendomsgebyrer er tatt med i oppgjøret. Ubetalte eiendomsgebyrer følger eiendommen og overtas derfor av ny hjemmelshaver. Faktura fra IVAR Renovasjon Ryfylke blir utsendt 2 ganger per år (jan. og juni). Dette er forhåndsbetaling for terminene januar-juli og juli-des.
          Dvs. at dersom huset/leiligheten blir solgt i mars så skal ny eier betale (via megler) deg tilbake for månedene mars-juli. 

          Jeg har ny bolig og ønsker avfallsdunker på plass
          Når du har kjøpt bolig vil det i det fleste tilfeller stå avfallsdunker ved boligen. Dersom det mangler dunker, ber vi deg ta kontakt med oss ved å sende en e-post til kundeservice@ivar.no Dunkene vil bli utplassert hos dere så snart som mulig og innen 14 dager. Oversikt over de ulike abonnementene finner du her.

          Huset skal stå tomt fremover og vi trenger ikke avfallsdunker
          Dersom du vet at boligen blir stående tom i minst 6 måneder fremover i tid kan det søkes om fritak for renovasjonsavgiften. Dette kan være aktuelt dersom huset/leiligheten skal renoveres, eller dersom ingen skal bo i huset i de nærmeste 6 månedene. Fritak vil evt. bli gitt fra måneden etter at det er søkt, og ikke tilbake i tid. Her finner du søknadsskjema. (PDF, 180KB)

        • Dersom eiendommen ikke er i bruk kan du søke fritak for renovasjonsavgiften.

          Dersom du vet at boligen blir stående tom i minst 6 måneder fremover i tid kan det søkes om fritak for renovasjonsavgiften. Dette kan være aktuelt dersom huset/leiligheten skal renoveres, eller dersom ingen skal bo i huset i de nærmeste 6 månedene. Fritak vil evt. bli gitt fra måneden etter at det er søkt og ikke tilbake i tid. Fritidsboliger må stå tomme i minst 12 måneder frem i tid for å få fritak.

          Søknadsskjema for fritak av renovasjon finner du her. (PDF, 180KB)

        • Er fakturaen vanskelig å forstå?

          IVAR Renovasjon Ryfylke sender ut faktura digitalt. En digital betalingsløsning innebærer at alle fakturaer blir forsøkt sendt i følgende prioriterte rekkefølge: AvtaleGiro/eFaktura (JTTA), Vipps eFaktura, eller via digital postkasse. Det betyr at regningen fra IVAR Renovasjon Ryfylke kan komme i en annen betalingsløsning enn det du er vant med.

          Har du ingen av de overnevnte vil du få papirfaktura i posten som vanlig.

          Du velger selv hvordan du ønsker å motta digitalfaktura. IVAR Renovasjon Ryfylke som fakturautsteder kan ikke påvirke hvilken kanal du vil få fakturaen i.

          Her er en kort oversikt over valgmulighetene du har:

          • AvtaleGiro
            AvtaleGiro er en tjeneste for automatisk betaling av faste regninger, som for eksempel kommunale avgifter. Med AvtaleGiro betaler banken regningen for deg, uten at du trenger å godkjenne først. Avtalen kan enkelt opprettes i nettbanken din. Du må opprette en AvtaleGiro for hver bygning du betaler for. Påse at beløpsgrensen for AvtaleGiroen tar høyde for endringer i avgiftene. Kontakt banken din dersom du har spørsmål.
            Avtalegiro er en god løsning for deg som ikke har nettbank eller andre digitale løsninger. 
          • eFaktura (JTTA)
            eFaktura opprettes i nettbanken og sikrer at fakturaen kommer kjapt frem, samt at den er ferdig utfylt så du slipper å taste kontonummer, KID og beløp. eFaktura blir ikke belastet kontoen din før du godkjenner regningen i nettbanken. Ønsker du å ta i bruk eFaktura må du takke «ja takk til alle» i nettbanken din.
          • Vipps eFaktura
            Dersom du benytter Vipps og har aktivert tjenesten Vipps eFaktura, kan du motta fakturaen din som Vipps eFaktura.
          • Faktura i Digital postkasse
            For å motta faktura på Digipost må du ha opprettet en digital postkasse hos digipost. Dersom du allerede har avtale om eFaktura eller avtalegiro med IVAR Renovasjon Ryfylke vil disse være foretrukket foran Digital postkasse.

          Dersom en tar inn for høyt gebyr går overskuddet til et såkalt selvkostfond og på samme måte dersom en tar inn for lite gebyr går underskuddet til samme selvkostfond. Overskudd/underskudd skal tilbakebetales/innkreves av innbyggerne i løpet av en 5 års periode.

          Gebyrene blir først vedtatt i styret for IVAR IKS og deretter i den enkelte eierkommunes kommunestyre.

          Eksempel på faktura:

          Faktura fra IVAR

        • Hva betyr fastdel på fakturaen?

          Den faste gebyrdelen for husholdningsabonnement

          Den faste gebyrdelen er lik for alle husholdningsabonnenter, uavhengig av beholderstørrelse og hvor mye avfall vi henter. 

          Dette gebyret dekker:

          • mottak av avfall på gjenvinningsstasjonene på Nordmarka, Viganeset og Gåsavika
          • drift av gjenvinningsstasjoner og returpunkt
          • utdeling av poser for matavfall og utearbeiding av tømmekalender/app.
          • informasjonsarbeid med mer. 

           

          Den faste gebyrdelen for hytteeiere

          Den faste gebyrdelen er lik for alle abonnenter.

          Dette gebyret dekker:

          • mottak av avfall på gjenvinningsstasjonene på Nordmarka, Viganeset og Gåsavika
          • drift av gjenvinningsstasjoner og returpunkt for hyttecontainere
          • informasjonsarbeid med mer. 
        • Hva koster renovasjonen i året.

          Prisliste for Strand, Hjelmeland og Suldal kommune

          Årlig renovasjonsgebyr privathusholdninger 2023. Prisene er inkl. mva.

           Ordning 1: Standard abonnement med standard   140 liter restavfallsdunk    Totalt kr 5681,- (fast gebyr kr 2383,- +   kr  3298,- i variabelt gebyr)
           Ordning 2: Abonnement med stor 240 liter   restavfallsdunk  Totalt kr 6727,- (fast gebyr kr 2383,- +   kr  4344,- i variabelt gebyr)
           Hjemmekompostering med standard 140 liter   restavfallsdunk  Kr 4545,-
           Hjemmekompostering med stor 240 liter   restavfallsdunk  Kr 5381,-
           Hytterenovasjon med standard 140 liter   restavfallsdunk)  Kr 5681,-
           Hytterenovasjon  Kr 2840,-
           Hytterenovasjon med vinterstengt vei   Kr 1972,-
           Gebyr ved bytte av størrelse på dunk

           Kr 300,-

           

          Renovasjonsgebyr hytteabonnenter 2022. 

           Ordning  Pris
           Vanlig hytterenovasjon. Abonnenten bringer selv avfallet til nærmeste hyttecontainer.   Containeren står ute hele året. 2840,-
           Redusert hytterenovasjon. Abonnenter med vinterstengt vei. Hytta ligger mer enn to     km i luftlinje fra vinterstengt vei eller islagt fjord. Dette er søknadspliktig.  1972,-
           
        • Hvem får tilsendt fakturaen dersom det er flere eiere på eiendommen?

          Dersom ikke annet er avtalt blir faktura sendt til den eldste av eierne. IVAR Renovasjon Ryfylke kan ikke splitte renovasjons- og slamgebyret og sende til flere av eierne. Hvordan fakturaen
          fordeles er en sak mellom eierne.

           

        • Skriv ut
        • Tips en venn
        Del på
        • Del på Facebook
        • Del på LinkedIn
        • Del på Twitter

        Renovasjon

        • Gjenvinningsstasjoner
          • IVAR gjenvinningsstasjon Nordmarka
          • IVAR gjenvinningsstasjon Viganeset
          • IVAR gjenvinningsstasjon Gåsavika
          • IVAR gjenvinningsstasjon Myra
          • Bruktbuer
          • Priser på gjenvinningsstasjoner
        • Husholdningsavfall
          • Tømmekalender
            • Bytte av dunker
          • Slik sorterer du hjemme
          • Kompostering
            • Slik lager du din egen kompostbinge
            • Kjøpe kompostbinge
          • Ryddebilen
          • Priser husholdningsavfall
          • Søknadsskjema
          • Hva gjør jeg når jeg skal flytte?
          • Trenger du flere matavfallsposer?
          • Tømmeapp
          • Renovasjonsforskrift ute til høring
          • Ofte stilte spørsmål om fakturering
        • Hytterenovasjon
        • Containerutleie til næring
        • Sorteringsguide
        • Bestill tømming av glassemballasjedunken
        • Batterier kan føre til brann

        IVAR Renovasjon Ryfylke

         
        E-post: kundeservice@ivar.no
        Adresse: Fiskåvegen 265, 4120 Tau
        Telefon: 51 75 95 50

        Alle faktura sendes som EHF til IVAR IKS 

        Org.nr. 871 035 032

         

        Tilgjengelighetserklæring

        • Gå til Facebook
        • Gå til Youtube
        • Gå til Twitter
        • Gå til LinkedIn

        IQNET_MSY001

        Personvern

        Personvern
        Levert av: CoreTrek | Publiseringsløsning: CorePublish