Til innhold
  • Kundeservice
  • Aktuelt
  • Om IVAR Renovasjon Ryfylke
  • Spørsmål og svar
  • Søk
  • Renovasjon
  • Slam
  • Åpningstider
  • Renovasjon
    • Husholdningsavfall
      • Tømmekalender
        • Slik sorterer du hjemme
        • Kompostering
          • Ryddebilen
          • Priser husholdningsavfall
          • Søknadsskjema
          • Hva gjør jeg når jeg skal flytte?
          • Trenger du flere matavfallsposer?
          • Tømmeapp
          • Renovasjonsforskrift ute til høring
          • Ofte stilte spørsmål om fakturering
      • Kundeservice
      • Aktuelt
      • Om IVAR Renovasjon Ryfylke
        • Spørsmål og svar
        • Søk
        • Forside
        • Renovasjon
        • Husholdningsavfall
        • Ofte stilte spørsmål om fakturering

        Ofte stilte spørsmål om faktura

        Bilde av 4 avfallsdunker
        Bilde av 4 avfallsdunker

        To ganger i året kommer en faktura fra IVAR Renovasjon Ryfylke til deg som har renovasjonsløsning i Strand, Hjelmeland og Suldal. På denne siden finner du svar på de vanligste spørsmålene om fakturaen du har fått.

        • Hva med oss som har septiktank?

          Alle private avløpsanlegg skal ha regelmessig tømming og alle boliger og hytter som er tilknyttet skal betale årlig slamavgift. 
          Med privat avløpsanlegg menes alle tanker for avløpsvann fra toalett som ikke er kommunale. Slamavgiften er en årlig avgift og varier etter hvor ofte tanken har tømming og om flere er koblet til samme tank. Som hovedregel skal septiktanker for boliger tømmes hvert 2. år og tanker for fritidsboliger hvert 4. år. Tette tanker blir registrert med årlig tømming. Slamavgiften dekker tømming på rute. (Dersom en har behov for ekstratømming utenom rute vil det bli fakturert gebyr for ekstratømming i tillegg.)

        • Når kommer fakturaen?

          Gebyrene blir sendt ut to ganger i året, i januar og i juni. Det er 30 dagers forfallsfrist på fakturaen.

        • Jeg har nylig solgt/kjøpt eiendom

          Hva gjør jeg med avfallsdunkene jeg har når jeg skal flytte?
          Dunkene kan du la stå der de står og abonnentet trenger ikke å sies opp. Abonnentet blir automatisk overført fra deg til ny eier ved eiendomsoverdragelse.

          Skal du flytte og selger boligen med megler så blir renovasjonsutgiftene tatt med i oppgjøret.

          Fordeling av faktura for eiendomsgebyrer gjøres opp mellom partene i forbindelse med eierskifte. Vi anbefaler derfor at du tar kontakt med ansvarlig eiendomsmegler for å avklare om eiendomsgebyrer er tatt med i oppgjøret.
          Ubetalte eiendomsgebyrer følger eiendommen og overtas derfor av ny hjemmelshaver.
          Faktura fra IVAR Renovasjon Ryfylke blir utsendt 2 ganger per år (jan. og juni). Dette er forhåndsbetaling for terminene januar-juli og juli-des.
          Dvs. at dersom huset/leiligheten blir solgt i mars så skal ny eier betale (via megler) deg tilbake for månedene mars-juli. 

           Jeg har ny bolig og ønsker avfallsdunker på plass
          Når du har flyttet inn i ny bolig har vi allerede fått beskjed om at det er foretatt en eiendomsoverdragelse og at du/dere står som eier av denne boligen.
          Vi i IVAR Renovasjon Ryfylke sender da automatisk ut et informasjonsbrev til dere om de ulike ordningene vi tilbyr, og etterspør også om dere ønsker samme ordning som tidligere eier har hatt. Dere er også velkommen til å ringe oss på tlf. 51 75 95 50 mellom 08.00-15.00 mandag-fredag. Haster det med å få dunker på plass så gi oss beskjed snarest. Dunkene vil bli utplassert hos dere innen 14 dager, og så fort vi kan.

          Huset skal stå tomt fremover og vi trenger ikke avfallsdunker
          Regelen er slik at dersom du/dere vet at boligen blir stående tom i minst 6 måneder fremover i tid så kan dere søke om fritak for renovasjon. Dette er særlig aktuelt dersom huset/leiligheten skal renoveres, eller dersom ingen skal bo i huset i de nærmeste 6 månedene. Eventuelle utlegg i renovasjonsavgifter hos oss blir da tilbakebetalt etter at perioden er over.

        • Dersom eiendommen ikke er i bruk kan du søke fritak for renovasjonsavgiften.

          Regelen er slik at dersom du/dere vet at boligen blir stående tom i minst 6 måneder fremover i tid så kan dere søke om fritak for renovasjon. Dette er særlig aktuelt dersom huset/leiligheten skal renoveres, eller dersom ingen skal bo i huset i de nærmeste 6 månedene. Eventuelle utlegg i renovasjonsavgifter hos oss blir da tilbakebetalt etter at perioden er over.

          Søknadsskjema for fritak av renovasjon finner du her. (PDF, 180KB)

        • Hva betyr fastdel på fakturaen?

          Den faste gebyrdelen for husholdningsabonnement

          Den faste gebyrdelen er lik for alle husholdningsabonnenter, uavhengig av beholderstørrelse og hvor mye avfall vi henter. Gebyret er på 2012,- kroner per år (prisen er for 2022). 

          Dette gebyret dekker:

          • de faste kostnadene
          • mottak av avfall på gjenvinningsstasjonene på Nordmarka, Viganeset og Gåsavika
          • drift av gjenvinningsstasjoner og returpunkt
          • utdeling av poser for matavfall og tømmekalender
          • informasjonsarbeid med mer. 

           

          Den faste gebyrdelen for hytteeiere

          Den faste gebyrdelen er lik for alle abonnenter, uavhengig av beholderstørrelse og hvor mye avfall vi henter. Gebyret er på 986,- kroner per år.

          Dette gebyret dekker:

          • de faste kostnadene
          • mottak av avfall på gjenvinningsstasjonene på Nordmarka, Viganeset og Gåsavika
          • drift av gjenvinningsstasjoner og returpunkt for hyttecontainere
          • informasjonsarbeid med mer. 
        • Hva koster renovasjonen i året.

          Prisliste for Strand, Hjelmeland og Suldal kommune

          Årlig renovasjonsgebyr privathusholdninger 2023. Prisene er inkl. mva.

           Ordning 1: Standard abonnement med standard   140 liter restavfallsdunk    Totalt kr 5681,- (fast gebyr kr 2383,- +   kr  3298,- i variabelt gebyr)
           Ordning 2: Abonnement med stor 240 liter   restavfallsdunk  Totalt kr 6727,- (fast gebyr kr 2383,- +   kr  4344,- i variabelt gebyr)
           Hjemmekompostering med standard 140 liter   restavfallsdunk  Kr 4545,-
           Hjemmekompostering med stor 240 liter   restavfallsdunk  Kr 5381,-
           Hytterenovasjon med standard 140 liter   restavfallsdunk)  Kr 5681,-
           Hytterenovasjon  Kr 2840,-
           Hytterenovasjon med vinterstengt vei   Kr 1972,-
           Gebyr ved bytte av størrelse på dunk

           Kr 300,-

           

          Renovasjonsgebyr hytteabonnenter 2022. 

           Ordning  Pris
           Vanlig hytterenovasjon. Abonnenten bringer selv avfallet til nærmeste hyttecontainer.   Containeren står ute hele året. 2840,-
           Redusert hytterenovasjon. Abonnenter med vinterstengt vei. Hytta ligger mer enn to     km i luftlinje fra vinterstengt vei eller islagt fjord. Dette er søknadspliktig.  1972,-
           
        • Hvem får tilsendt fakturaen dersom det er flere eiere på eiendommen?

          Regningen blir sendt til den som er eldst av eierne. IVAR Renovasjon Ryfylke kan ikke splitte kommunale gebyr og eiendomsskatt og sende til hver av eierne. Hvordan fakturaen fordeles er en sak mellom eierne.

           

        • Skriv ut
        • Tips en venn
        Del på
        • Del på Facebook
        • Del på LinkedIn
        • Del på Twitter

        Renovasjon

        • Gjenvinningsstasjoner
          • IVAR gjenvinningsstasjon Nordmarka
          • IVAR gjenvinningsstasjon Viganeset
          • IVAR gjenvinningsstasjon Gåsavika
          • IVAR gjenvinningsstasjon Myra
          • Bruktbuer
          • Priser på gjenvinningsstasjoner
        • Husholdningsavfall
          • Tømmekalender
            • Bytte av dunker
          • Slik sorterer du hjemme
          • Kompostering
            • Slik lager du din egen kompostbinge
            • Kjøpe kompostbinge
          • Ryddebilen
          • Priser husholdningsavfall
          • Søknadsskjema
          • Hva gjør jeg når jeg skal flytte?
          • Trenger du flere matavfallsposer?
          • Tømmeapp
          • Renovasjonsforskrift ute til høring
          • Ofte stilte spørsmål om fakturering
        • Hytterenovasjon
        • Containerutleie til næring
        • Sorteringsguide
        • Tømming av glassemballasjedunken
        • Batterier kan føre til brann

        IVAR Renovasjon Ryfylke

         
        E-post: kundeservice@ivar.no
        Adresse: Fiskåvegen 265, 4120 Tau
        Telefon: 51 75 95 50

        Alle faktura sendes som EHF til IVAR IKS 

        Org.nr. 871 035 032
        • Gå til Facebook
        • Gå til Youtube
        • Gå til Twitter
        • Gå til LinkedIn

        IQNET_MSY001

        Personvern
        Levert av: CoreTrek | Publiseringsløsning: CorePublish