Ofte stilte spørsmål om faktura
To ganger i året kommer en faktura fra IVAR Renovasjon Ryfylke til deg som har renovasjonsløsning i Strand, Hjelmeland og Suldal. På denne siden finner du svar på de vanligste spørsmålene om fakturaen du har fått.
To ganger i året kommer en faktura fra IVAR Renovasjon Ryfylke til deg som har renovasjonsløsning i Strand, Hjelmeland og Suldal. På denne siden finner du svar på de vanligste spørsmålene om fakturaen du har fått.
Renovasjons- og slamgebyret beregnes etter «selvkostprinsippet». Dvs. at alle inntektene skal dekke alle kostnadene og vi skal verken gå med overskudd eller underskudd.
Dersom en tar inn for høyt gebyr går overskuddet til et såkalt selvkostfond og på samme måte dersom en tar inn for lite gebyr går underskuddet til samme selvkostfond. Overskudd/underskudd skal tilbakebetales/innkreves av innbyggerne i løpet av en 5 års periode.
Gebyrene blir først vedtatt i styret for IVAR IKS og deretter i den enkelte eierkommunes kommunestyre.
Dersom faktura etter forfall ikke er betalt, sender Ivar Renovasjon Ryfylke ut inkassovarsel. Det blir kun sendt ut ett varsel før kravet blir videresendt til inkasso og derfor heter det inkassovarsel og ikke purring.
Inkassovarsel går til eier av eiendommen.
Det er ikke lagt på purregebyr på inkassovarslet, dette blir lagt på neste ordinære faktura.
Alle private avløpsanlegg skal ha regelmessig tømming og alle boliger og hytter som er tilknyttet skal betale årlig slamavgift.
Med privat avløpsanlegg menes alle tanker for avløpsvann fra toalett som ikke er kommunale. Slamavgiften er en årlig avgift og varier etter hvor ofte tanken har tømming og om flere er koblet til samme tank. Som hovedregel skal septiktanker for boliger tømmes hvert 2. år og tanker for fritidsboliger hvert 4. år. Tette tanker blir registrert med årlig tømming. Slamavgiften dekker tømming på rute. (Dersom en har behov for ekstratømming utenom rute vil det bli fakturert gebyr for ekstratømming i tillegg.)
Gebyrene blir sendt ut to ganger i året, i januar og i juni. Det er 30 dagers forfallsfrist på fakturaen.
Hva gjør jeg med avfallsdunkene jeg har når jeg skal flytte?
Dunkene kan du la stå der de står og abonnentet trenger ikke å sies opp. Abonnentet blir automatisk overført fra deg til ny eier ved eiendomsoverdragelse.
Skal du flytte og selger boligen med megler så blir renovasjonsutgiftene tatt med i oppgjøret.
Fordeling av faktura for eiendomsgebyrer gjøres opp mellom partene i forbindelse med eierskifte. Vi anbefaler derfor at du tar kontakt med ansvarlig eiendomsmegler for å avklare om eiendomsgebyrer er tatt med i oppgjøret. Ubetalte eiendomsgebyrer følger eiendommen og overtas derfor av ny hjemmelshaver. Faktura fra IVAR Renovasjon Ryfylke blir utsendt 2 ganger per år (jan. og juni). Dette er forhåndsbetaling for terminene januar-juli og juli-des.
Dvs. at dersom huset/leiligheten blir solgt i mars så skal ny eier betale (via megler) deg tilbake for månedene mars-juli.
Jeg har ny bolig og ønsker avfallsdunker på plass
Når du har kjøpt bolig vil det i det fleste tilfeller stå avfallsdunker ved boligen. Dersom det mangler dunker, ber vi deg ta kontakt med oss ved å sende en e-post til kundeservice@ivar.no Dunkene vil bli utplassert hos dere så snart som mulig og innen 14 dager. Oversikt over de ulike abonnementene finner du her.
Huset skal stå tomt fremover og vi trenger ikke avfallsdunker
Dersom du vet at boligen blir stående tom i minst 6 måneder fremover i tid kan det søkes om fritak for renovasjonsavgiften. Dette kan være aktuelt dersom huset/leiligheten skal renoveres, eller dersom ingen skal bo i huset i de nærmeste 6 månedene. Fritak vil evt. bli gitt fra måneden etter at det er søkt, og ikke tilbake i tid. Her finner du søknadsskjema. (PDF, 180KB)
Dersom du vet at boligen blir stående tom i minst 6 måneder fremover i tid kan det søkes om fritak for renovasjonsavgiften. Dette kan være aktuelt dersom huset/leiligheten skal renoveres, eller dersom ingen skal bo i huset i de nærmeste 6 månedene. Fritak vil evt. bli gitt fra måneden etter at det er søkt og ikke tilbake i tid. Fritidsboliger må stå tomme i minst 12 måneder frem i tid for å få fritak.
Søknadsskjema for fritak av renovasjon finner du her. (PDF, 180KB)
IVAR Renovasjon Ryfylke sender ut faktura digitalt. En digital betalingsløsning innebærer at alle fakturaer blir forsøkt sendt i følgende prioriterte rekkefølge: AvtaleGiro/eFaktura (JTTA), Vipps eFaktura, eller via digital postkasse. Det betyr at regningen fra IVAR Renovasjon Ryfylke kan komme i en annen betalingsløsning enn det du er vant med.
Har du ingen av de overnevnte vil du få papirfaktura i posten som vanlig.
Du velger selv hvordan du ønsker å motta digitalfaktura. IVAR Renovasjon Ryfylke som fakturautsteder kan ikke påvirke hvilken kanal du vil få fakturaen i.
Her er en kort oversikt over valgmulighetene du har:
Dersom en tar inn for høyt gebyr går overskuddet til et såkalt selvkostfond og på samme måte dersom en tar inn for lite gebyr går underskuddet til samme selvkostfond. Overskudd/underskudd skal tilbakebetales/innkreves av innbyggerne i løpet av en 5 års periode.
Gebyrene blir først vedtatt i styret for IVAR IKS og deretter i den enkelte eierkommunes kommunestyre.
Eksempel på faktura:
Den faste gebyrdelen for husholdningsabonnement
Den faste gebyrdelen er lik for alle husholdningsabonnenter, uavhengig av beholderstørrelse og hvor mye avfall vi henter.
Dette gebyret dekker:
Den faste gebyrdelen for hytteeiere
Den faste gebyrdelen er lik for alle abonnenter.
Dette gebyret dekker:
Se årlig renovasjonsgebyr privathusholdninger 2024. Prisene er inkl. mva.
Dersom ikke annet er avtalt blir faktura sendt til den eldste av eierne. IVAR Renovasjon Ryfylke kan ikke splitte renovasjons- og slamgebyret og sende til flere av eierne. Hvordan fakturaen
fordeles er en sak mellom eierne.
IVAR Renovasjon Ryfylke
E-post: | kundeservice@ivar.no |
Adresse: | Fiskåvegen 265, 4120 Tau |
Telefon: | 51 75 95 50 |
Alle faktura sendes som EHF til IVAR IKS |
Org.nr. 871 035 032 |