Ofte stilte spørsmål om faktura

To ganger i året kommer en faktura fra IVAR Renovasjon Ryfylke til deg som har renovasjonsløsning i Strand, Hjelmeland og Suldal. På denne siden finner du svar på de vanligste spørsmålene om fakturaen du har fått.
To ganger i året kommer en faktura fra IVAR Renovasjon Ryfylke til deg som har renovasjonsløsning i Strand, Hjelmeland og Suldal. På denne siden finner du svar på de vanligste spørsmålene om fakturaen du har fått.
Alle private avløpsanlegg skal ha regelmessig tømming og alle boliger og hytter som er tilknyttet skal betale årlig slamavgift.
Med privat avløpsanlegg menes alle tanker for avløpsvann fra toalett som ikke er kommunale. Slamavgiften er en årlig avgift og varier etter hvor ofte tanken har tømming og om flere er koblet til samme tank. Som hovedregel skal septiktanker for boliger tømmes hvert 2. år og tanker for fritidsboliger hvert 4. år. Tette tanker blir registrert med årlig tømming. Slamavgiften dekker tømming på rute. (Dersom en har behov for ekstratømming utenom rute vil det bli fakturert gebyr for ekstratømming i tillegg.)
Gebyrene blir sendt ut to ganger i året, i januar og i juni. Det er 30 dagers forfallsfrist på fakturaen.
Hva gjør jeg med avfallsdunkene jeg har når jeg skal flytte?
Dunkene kan du la stå der de står og abonnentet trenger ikke å sies opp. Abonnentet blir automatisk overført fra deg til ny eier ved eiendomsoverdragelse.
Skal du flytte og selger boligen med megler så blir renovasjonsutgiftene tatt med i oppgjøret.
Fordeling av faktura for eiendomsgebyrer gjøres opp mellom partene i forbindelse med eierskifte. Vi anbefaler derfor at du tar kontakt med ansvarlig eiendomsmegler for å avklare om eiendomsgebyrer er tatt med i oppgjøret.
Ubetalte eiendomsgebyrer følger eiendommen og overtas derfor av ny hjemmelshaver.
Faktura fra IVAR Renovasjon Ryfylke blir utsendt 2 ganger per år (jan. og juni). Dette er forhåndsbetaling for terminene januar-juli og juli-des.
Dvs. at dersom huset/leiligheten blir solgt i mars så skal ny eier betale (via megler) deg tilbake for månedene mars-juli.
Jeg har ny bolig og ønsker avfallsdunker på plass
Når du har flyttet inn i ny bolig har vi allerede fått beskjed om at det er foretatt en eiendomsoverdragelse og at du/dere står som eier av denne boligen.
Vi i IVAR Renovasjon Ryfylke sender da automatisk ut et informasjonsbrev til dere om de ulike ordningene vi tilbyr, og etterspør også om dere ønsker samme ordning som tidligere eier har hatt. Dere er også velkommen til å ringe oss på tlf. 51 75 95 50 mellom 08.00-15.00 mandag-fredag. Haster det med å få dunker på plass så gi oss beskjed snarest. Dunkene vil bli utplassert hos dere innen 14 dager, og så fort vi kan.
Huset skal stå tomt fremover og vi trenger ikke avfallsdunker
Regelen er slik at dersom du/dere vet at boligen blir stående tom i minst 6 måneder fremover i tid så kan dere søke om fritak for renovasjon. Dette er særlig aktuelt dersom huset/leiligheten skal renoveres, eller dersom ingen skal bo i huset i de nærmeste 6 månedene. Eventuelle utlegg i renovasjonsavgifter hos oss blir da tilbakebetalt etter at perioden er over.
Regelen er slik at dersom du/dere vet at boligen blir stående tom i minst 6 måneder fremover i tid så kan dere søke om fritak for renovasjon. Dette er særlig aktuelt dersom huset/leiligheten skal renoveres, eller dersom ingen skal bo i huset i de nærmeste 6 månedene. Eventuelle utlegg i renovasjonsavgifter hos oss blir da tilbakebetalt etter at perioden er over.
Søknadsskjema for fritak av renovasjon finner du her. (PDF, 180KB)
Den faste gebyrdelen for husholdningsabonnement
Den faste gebyrdelen er lik for alle husholdningsabonnenter, uavhengig av beholderstørrelse og hvor mye avfall vi henter. Gebyret er på 2012,- kroner per år (prisen er for 2022).
Dette gebyret dekker:
Den faste gebyrdelen for hytteeiere
Den faste gebyrdelen er lik for alle abonnenter, uavhengig av beholderstørrelse og hvor mye avfall vi henter. Gebyret er på 986,- kroner per år.
Dette gebyret dekker:
Årlig renovasjonsgebyr privathusholdninger 2023. Prisene er inkl. mva.
Ordning 1: Standard abonnement med standard 140 liter restavfallsdunk | Totalt kr 5681,- (fast gebyr kr 2383,- + kr 3298,- i variabelt gebyr) |
Ordning 2: Abonnement med stor 240 liter restavfallsdunk | Totalt kr 6727,- (fast gebyr kr 2383,- + kr 4344,- i variabelt gebyr) |
Hjemmekompostering med standard 140 liter restavfallsdunk | Kr 4545,- |
Hjemmekompostering med stor 240 liter restavfallsdunk | Kr 5381,- |
Hytterenovasjon med standard 140 liter restavfallsdunk) | Kr 5681,- |
Hytterenovasjon | Kr 2840,- |
Hytterenovasjon med vinterstengt vei | Kr 1972,- |
Gebyr ved bytte av størrelse på dunk |
Kr 300,- |
Renovasjonsgebyr hytteabonnenter 2022.
Ordning | Pris |
Vanlig hytterenovasjon. Abonnenten bringer selv avfallet til nærmeste hyttecontainer. Containeren står ute hele året. | 2840,- |
Redusert hytterenovasjon. Abonnenter med vinterstengt vei. Hytta ligger mer enn to km i luftlinje fra vinterstengt vei eller islagt fjord. Dette er søknadspliktig. | 1972,- |
Regningen blir sendt til den som er eldst av eierne. IVAR Renovasjon Ryfylke kan ikke splitte kommunale gebyr og eiendomsskatt og sende til hver av eierne. Hvordan fakturaen fordeles er en sak mellom eierne.
IVAR Renovasjon Ryfylke
E-post: | kundeservice@ivar.no |
Adresse: | Fiskåvegen 265, 4120 Tau |
Telefon: | 51 75 95 50 |
Alle faktura sendes som EHF til IVAR IKS |
Org.nr. 871 035 032 |