En samlet bransje står bak kampanje

LOOP-Stiftelsen for kildesortering og gjenvinning har utviklet og organisert kampanjen, basert på innsikt og tilbakemeldinger fra alle som samler inn og gjenvinner batterier.
Kampanjen blir realisert takket være en engasjert bransje som har gått sammen i et spleiselag. Finansieringsgruppen består både av Avfall Norge, Batteriretur, ERP Norway, Franzefoss, NORSIRK, Norsk Metallgjenvinning, Norsk Resy, Norsk Returkartong, Plastretur, Recipo, RENAS, Romerike Avfallsforedling IKS (ROAF) og Sirkel.

Plikt til å ta i mot

Norgesgruppen ruller i disse dager ut splitter nye innsamlingsdunker for batterier, lyspærer og småelektronikk i alle sine butikker. Dunkene er tydelig merket med sorteringsmerker og er produsert i metall for brannsikkerhet. Dunkene har i tillegg en teip-dispenser slik at kundene selv kan teipe batteriene før de leverer dem. Selv om batteriene er oppbrukt, er det ofte litt restenergi igjen i dem. Ved å teipe polene unngår man at de kommer i kontakt med hverandre og utløser brann.

– De nye dunkene er et viktig bidrag til å få samlet inn flere batterier på en forsvarlig måte, sier Helgeland. Vi gleder oss stort over at disse er på plass i butikker over hele landet! Nå håper vi andre vil følge etter, for som det står i Avfallsforskriften har alle som selger batterier også plikt til å ta i mot og informere om riktig sortering av brukte batterier.

Synlige sorteringsmerker

Den nasjonale merkeordningen for kildesortering ble lansert i 2020, etter et omfattende samarbeidsprosjekt ledet av LOOP og Avfall Norge. Målet var å gjøre det enkelt for folk å kildesortere og harmonisere kildesorteringssystemet. I en fersk undersøkelse Opinion gjennomførste på vegne av LOOP (aug. 2023) sier 62% at de har lagt merke til merkeordningen – en solid økning fra 26% i 2021.

– Norges befolkning har blitt godt kjent med sorteringsmerkene for blant annet plast, papir, glass- og metallemballasje og restavfall. Nå må vi gjøre sorteringsmerket for batterier mer kjent! For jo mer utbredt disse merkene blir, jo enklere blir det å kildesortere riktig. Vi ønsker oss et system der innbyggerne møter sorteringsmerket alle steder der brukte batterier kan leveres, både i butikker og på gjenvinningsstasjoner.

Kort og tydelig budskap

Kampanjen består av animerte filmsnutter, stillbilder og annonser. Det rene, grafiske uttrykket er enkelt å forstå og gjennom raske animasjoner får man formidlet mye på kort tid.

Sortere.no er landingsside for kampanjen. Her kan du lære mer om sortering av batterier og hvorfor dette er viktig med tanke på brann, miljøgifter på avveie og ressursutnyttelse.

– Vi ønsker inntrykket man sitter igjen med etter å ha sett kampanjen er:
“Oi! Kan batterier i restavfallet skape brann? Det visste jeg ikke. Så bra noen forteller meg hvor de egentlig skal kastes. Det er jo egentlig veldig enkelt”, avslutter Mari Dyrkorn Tjora som er ansvarlig for kampanjen i LOOP - Stiftelsen for kildesortering og gjenvinning.